Navigace:Šumava: Ze Stožce do Nové Pece

Šumava: Ze Stožce do Nové Pece


Autor:marbaZveřejněno:23 Březen 2009

Oblast:

Česká republika - Jihočeský kraj - Prachatice

Obec:

Stožec / Nová Pec

Délka:

16 km

Typ:

cyklostezka

Tvar:

cesta (tam i zpět po stejné trase)

Povrch:

1

Provoz:

3

Popis:

Cesta vede lesem v Národním parku Šumava. Nesvítí sem přímé slunce, a proto je zde vždy příjemný chládek. Na povrchu cesty je nově položený hladký asfalt. Vjezd motorovým vozidlům je omezen (přesto zde můžete auto potkat dost často!). Je to cyklostezka, proto zde hojně jezdí cyklisté. V pracovních dnech je provoz menší než o víkendech. Podél celé cesty vede železniční trať. 
Občerstvit se můžete ve Stožci i Nové Peci na začátku trasy. Dále pak na trase u zastávky na Černém Kříži.

Přístup:

 Autem lze zaparkovat na obou výchozích místech. Vlakem lze začít i skončit na jakékoliv zastávce v úseku Nová Pec - Stožec.

Plus:

 nevede na přímém slunci, atraktivní rekreační oblast, bez provozu motorových vozidel (až na občasnou výjimku!)

Minus:

  • několik nebezpečných železničních přejezdů
  • nejbližší přejezd u Stožce je v prudkém klesání, je hrbolatý a těsně předním je široká odvodňovací rýna, velice nebezpečné místo!!!
  • velmi často zde projíždějí auta chatařů, ale i neukázněných řidiů, kteří si zde zkracují cestu.

Tipy:

Poznámka:

Mapa:

Fotogalerie:

Stezka je v dobrém stavu a vede krásnou přírodou. Na žel. přejezdech je opravdu vhodné zpomalit. Osobně se mi zdál nejhorší poslední přejezd ve směru na Novou Pec. Délka stezky je vhodná na pohodový půldenní výlet s tím, že ve směru do N. Pece je jednodušší - v podstatě stále mírně klesá.
Pozor na GPS navigace při dojezdu na místo: vedla mě přes zavřené silnice a nakonec jsem se musela několikrát doptávat, ale to byl možná jen můj problém:)

Popis směrem od Nové Pece:

  • trať končí [km 16] ve Stožci na křížovatce u restaurace asi 80m pod zastávkou Stožec (trať 194), parkoviště (30/h, 60/d) a začátek se nalézá asi 50m vpravo od křižovatky za mostem přes Vltavu od Želnavy na Novou Pec, asi 300m od zastávky Nová Pec (trať 195), kde je i placené parkoviště (30/h, 100/d). Vlak: kromě Nové Pece a Stožce staví i ve stanicích Černý Kříž [km 12] - přestupní, ve stanici Pěkná [km 8] (uprostřed trasy) a Ovesná [km 2], vždy jen několik m od přejezdů, ale pozor, většina vlaků ze Stožce jede do Volar, ne do Nové Pece, v Č. Kříži se přestupuje.
  • Na obou koncích jsou restaurace, rovněž funguje restaurace v blízkosti nádraží Černý Kříž [km 12,3].
  • Na celé šestnáctikilometrové trase je celkem devět přejezdů - opravdu POZOR -, značených běžnými dopr. značkami, z nichž zejména první dva od Nové Pece [km 2 a 3] a druhý od Stožce [km 14] jsou ve svahu, u km 14 navíc s odvodňovací traverzou - u tohoto je zábradlí, takže lze řešit i s jeho pomocí. Přejezdy na trati 194 jsou opravené (od Stožce první tři až k místu Č. Kříž, na trati 195 už jsou to betonové bloky.
  • Na km 11,7 u Černého Kříže a cca. na km 3,8 (?) v blízkosti Vltavy jsou odpočívadla (jižní strana).
  • Na asfaltu se už trochu podepisuje počasí, takže podélné praskliny opravené asfaltem lépe neprojíždět. Hrubost asfaltu také podle mne není na stupeň 1, ale 2.
  • Na asfaltu jsou v kilometrových intervalech vždy vpravo ve směru jízdy modrou barvou vyznačeny údaje o ujeté vzdálenosti. Tráva v blízkosti trasy vysekána.
  • Výškový profil trati je vzhledem k neustálému křižování trati bez dlouhých stoupání či klesání.
  • Celá trať je až na kratší úseky i během dne stíněna stromy.
  • Na trati jsou nádherné výhledy, někomu by se mohly zdát až kýčovitě krásné.

Je to jedna z nejkrásnějších tras, stojí za to si tam dojet.

Proč je název "Šumava: Z Černého Kříže do Nové Pece", když trasa vede již ze Stožce (cca 4 km před Č. Křížem). Celá délka trasy je počítána již od Stožce. Povrch je celou trasu stejný (pěkný nový asfalt - po cestě je malý provoz vozidel - vjezd pouze na povolenky). Místy jsou malé poškození povrchu, od vozidel s "dlouhým dřívím", které z této oblasti odvážely kalamitní dříví po orkánu Kyrill - vyjeté koleje,... To ale platí pro celou trasu. Značná část trasy (až k železniční zastávce Ovesná) je v katastru obce Stožec, která se také o cestu docela stará (cesta samotná je v majetku Správy NP a CHKO Šumava). Obec Stožec zajišťuje zametání zimního posypu, v jedné části pro bruslaře osazuje zábradlí (sjezd u hůř přehledného železničního přejezdu, tak aby i méně zdatní bruslaři mohli bezpečně zastavit),...

Poslední komentáře